Sunday, February 6, 2011

TugaSan 2 : MaSa....


DeFiniSi

Terdapat dua pandangan berbeza pada maksud masa. Satu pandangan yakni masa adalah linear dan sebahagian dari struktur asas alam semesta, satumatra berlakunya peristiwa dalam rangkaian, dan masa itu sendiri adalah sesuatu yang boleh diukur. Ini adalah pandangan realis, iaitu Sir Isaac Newtonsendiri.
Pandangan bertentangan iaitu masa sebahagian daripada struktur intelek asas (bersama dengan ruang dan nombor) yang kita rangkaikan peristiwa dalamnya, kuantitikan tempoh peristiwa dan hentian antara mereka, dan bandingkan gerakan jasad. Dalam pandangan ini, masa tidak merujuk pada sebarang entiti yang "mengalir", yakni jasad "bergerak melalui", atau suatu "kontena" untuk peristiwa. Pandangan ini adalah dalam tradisi Gottfried Leibniz dan Immanuel Kant,dalam suatu masa, berbanding dari menjadi benda objektif untuk diukur, ia sebahagian dari sistem ukuran minda. Persoalannya, mungkin akan lebih mudah untuk tiada asas berpusat, maka, adakah masa "benda sebenar" yang "di sekeliling kita", atau ia tiada hanya lebih dari cara bertutur tentang dan mengukur peristiwa?
Dalam fizik, masa dan ruang dianggap asas (cth. mereka tak boleh ditakrifkan dalam istilah lain). Demikian hanya takrifan kemungkinan ini suatu beroperasiiaitu masa ditakrifkan oleh proses ukuran dan oleh unit yang terpilih. Peristiwa bertempoh dan gerakan bertempoh telah lama berkhidmat sebagai piawai untuk unit masa. Contoh berikut adalah gerakan nyata matahari di langit, fasa bulan, ayunan bandul, degupan jantung, dan, semasanya, penukaran susunan dalam atom Cessium.
Masa telah lama menjadi subjek utama sains, falsafah, dan seni. Ukuran masa telah menghuni saintis dan ahli teknologi, dan adalah motivasi perdana dalamastronomi. Masa juga dari kepentingan masyarakat jelas, mempunyai nilai ekonomi ("masa itu emas") baik juga nilai peribadi, berpunca dari kesedaran dari masa yang terhad dalam setiap hari dan dalam jangka hidup manusia.


UkuraN


Masa adalah matawang satu dari sikit kuantiti fundamental. Ini adalah kuantiti dimana tak boleh ditakrifkan melalui kuantiti lain kerana terdapat tiada lebih asas dari apa yang kininya diketahui. Demikian, sama dengan takrifan dari kuantiti asas lain (seperti ruang dan jisim), masa ditakrifkan oleh unit yang digunakan untuk mengukurnya dan cara ukurannya. Dalam intipati, takrifan ini kemaskini masa itu sendiri dimana bak kata lain tinggal tak ditakrifkan.
Asal usul sistem ukuran semasa kita berbalik kepada tamadun Sumer iaitu kira-kira 2000 SM. Ini diketahui sebagai Sistem perenam-puluhan Sumeria berdasarkan pada nombor 60. 60 saat dalam seminit, 60 minit dalam sejam - dan kemungkinan satu kalendar dengan 360 (60x6) hari dalam setahun (dengan satu sikit lebih hari ditambah). Duabelas juga ditunjuk jelas, dengan kasarnya 12 jam dari hari dan 12 dari malam, dan 12 bulan dalam setahun.


AlaTan UkUraN


Suatu alatan Mesir bertarikh 1500 SM, mempunyai bentuk lengkungan segi-T yang sama, bagi mengukur laluan masa dari bayang-bayang yang dibentuk oleh palang silang pada hukum tak-linear. T ini telah diarahkan ke arah timur pada waktu pagi. Pada tengah hari, alatan ini dipusing supaya ia akan membentuk bayang-bayangnya pada arah petang.
Satu jam matahari menggunakan paku bayang untuk membentuk bayang-bayang pada penanda set yang telah ditentu ukurkan kepada jam. Kedudukan bayang-bayang menunjukkan jam dalam masa tempatan. Pliny si Elder merekodkan jam matahari pertama di Rom telah dirampas dari Catania, Sicily (264 SM), yang memberi masa yang tidak betul untuk seabad, hingga penunjuk sesuai untuk latitud dari Rom telah digunakan (164 SM).Waktu tengah hari merupakan peristiwa yang akan ditanda oleh masa ketika bayang-bayang adalah yang terpendek pada jam matahari. Ini telah digunakan di Rom untuk pengadilan apabila mahkamah dibuka; peguam harus berada di mahkamah mengikut masa tersebut.





Alatan penyimpan masa paling tepat dari dunia purba adalah jam air atau clepsydra, pertama dijumpai di Mesir. Satu jam air telah dijumpai dalam makam firaun Amenhotep I (1525 - 1504 SM). Jam air telah ditemui di Iskandariah, dan kemudian seluruh dunia, contohnya di Yunani, dari kk. 400 SM. Alatan ini akan digunakan untuk mengukur jam walaupun pada waktu malam, tetapi memerlukan penyimpan masa manual untuk menambah aliran air. Sebuah jam air atau klepsidra (Greek: κλέψτε kleptein, 'mencuri' + ὕδωρ hydro, 'air') adalah sejenis jam yang mana waktu diukur oleh aliran cecair yang teratur ke dalam (jenis aliran masuk) atau keluar dari (jenis aliran keluar) sebuah bekas, kemudian disukat isinya.

Jam kaca menggunakan aliran pasir untuk mengukur aliran masa. Mereka telah digunakan dalam pelayaran. Ferdinand Magellan menggunakan 18 gelas pada setiap kapal untuk pusingan layarannya pada glob (1522). Perkataan Inggeris untuk jam (clock) sebenarnya berasal dari kata Perancis, Latin, dan Jerman yang bermaksud loceng. Perjalanan jam di laut telah ditanda oleh loceng, dan menandakan masa (lihat loceng kapal). Jam telah ditanda oleh loceng di biara baik juga di laut.



   Jenis alatan penyimpan masa yang paling tepat adalah jam atom yang digunakan untuk menentu ukur jam lain dan peralatan penyimpan masa.
Kini, GPS sistem kedudukan global dalam koordinasi dengan NTP rangkaian masa protokol boleh digunakan untuk melaraskan sistem penyimpan masa di seluruh dunia.
   Perkembangan alat pengukur dapat dilihat di sini. Tukang jam mengambil pelbagai cara untuk mengembangkan kesenian mereka. Pembuatan jam kecil mencabar dari segi teknikal, begitu juga dengan penambahbaikan kejituan dan keutuhannya. Jam boleh dijadikan kemegahan yang mengagumkan yang menyerlahkan kemahiran ketukangan, ataupun barang keluaran besar-besaran murah untuk kegunaan dalam rumah. Bolosan adalah faktor utama yang mempengaruhi kepersisan jam, jadi bermacam-macam mekanisme telah dicuba untuk tujuan ini.
Jam pacuan spring muncul pada abad ke-15, walaupun pernah disalah anggap bahawa tukang jam Peter Henlein di Nürnberg yang menciptanya sekitar tahun 1511. Jam pacuan spring terawal yang masih wujud adalah jam kamar yang dihadiahkan kepada Peter sang Baik, Adipati Burgundy, sekitar tahun 1430, dan kini disimpan di Germanisches Nationalmuseum. Kuasa spring juga menimbulkan masalah baru pada tukang jam, iaitu bagaimana untuk memastikan pergerakan jam berterusan pada kadar yang malar apabila spring menjadi lesu. Hasilnya adalah penciptaan stackfreed dan fusee pada abad ke-15, disusuli banyak lagi inovasi, sehingga penciptaan going barrel moden pada tahun 1760.

   Permukaan jam awal hanya menunjuk nilai jam, tiada minit dan saat. Jam yang menunjuk minit pada mukanya digambarkan dalam manuskrip tulisan Paulus Almanus pada tahun 1475. Terdapat beberapa jam buatan abad ke-15 di Jerman yang menunjuk minit dan saat.
    Pada abad ke-15 dan ke-16, pertukangan jam semakin mekar, terutamanya di bandar-bandar pertukangan logam Nuremberg dan Augsburg, dan di Blois, Perancis. Ada jam meja ringkas yang hanya berjarun satu, dengan selang antara penanda jam dibahagikan kepada empat suku agar jam boleh dibaca setepat-tepat 15 minit terdekat. Sementara itu, jam juga berupa pertunjukan ketukangan dan kemahiran yang mengandungi petunjuk astronomi dan animasi bermuzik. Bolosan silang rentak dicipta oleh Jost Bürgi, juga pemaju remontoire, pada tahun 1584. Jam ciptaan Bürgi ini merupakan kemajuan besar dalam kepersisan jam kerana waktunya tepat pada seminit sehari. Jam-jam ini membantu ahli astronomi abad ke-16,Tycho Brahe memerhati peristiwa astronomi dengan lebih persis daripada dahulunya.
   Jam astronomi pacuan pemberat mekanik yang dilengkapi bolosan verge-and-foliot, pawai gear pemukul, penggera, dan perlambangan kitaran bulan diperikan oleh jurutera Uthmaniyyah,Takiyuddin dalam bukunya, Al-Kawākib al-durriyya fī wadh' al-bankāmat al-dawriyya ("Bintang-Bintang Paling Terbilang untuk Pembinaan Jam Jentera"), published in 1556-1559.Serupa dengan jam loceng Eropah seawal abad ke-15, ia mampu berdenting pada waktu tertentu dengan pasak yang terletak pada roda muka jam.
   Pada waktu yang sepatutnya, pasak itu menghidupkan peranti dentingan. Jam ini ada tiga muka yang masing-masing menunjuk nilai jam, darjah dan minit. Kemudian, Takiyuddin menghasilkan sebuah jam cerap untuk Balai Cerap Taqi al-Din di Istanbul (1577–1580). Beliau memerikannya sebagai "sejenis jam jentera bermuka tiga yang menghitung nilai jam, minit dan saat." Inilah salah satu inovasi penting dalam amalan astronomi abad ke-16, memandangkan pada awal abad itu, jam-jam yang sedia ada belum cukup sesuai untuk kegunaan astronomi. 
Jam pendakap rokoko Perancis, (Muzium Masa, Besançon)
Perkembangan memperbaiki kejituan jam melangkah maju lagi dengan penciptaan jam bandul selepas tahun 1656. Galileo membayangi penggunaan ladung berayun untuk mengawal pergerakan alat perakam masa pada awal abad ke-17. Namun begitu, Christiaan Huygensdianggap sebagai penciptanya, kerana beliau menentukan rumus matematik yang mengaitkan kepanjangan bandul dengan masa (99.38 cm atau 39.13 ini untuk pergerakan satu saat), lantas menzahirkan jam pacuan bandul pertama di dunia.
Salah satu perangsang utama untuk mempertingkat kejituan dan keutuhan jam adalah kepentingan penjagaan masa persis untuk tujuan pelayaran. Kedudukan kapal di laut boleh ditentukan dengan setepat-tepatnya jika pelayar boleh membaca jam yang terkurang atau terlebih sepuluh saat sehari. Jam ini tidak boleh ada bandul, kerana tidak boleh dipakai dalam kapal yang bergolak. Banyak kerajaan Eropah yang menawarkan habuan besar untuk sesiapa yang boleh menentukan garisan bujur dengan setepat-tepatnya; misalnya, Great Britain menawarkan 20,000 paun, bersamaan jutaan ringgit pada zaman sekarang. Ganjarannya jatuh di tangan John Harrison pada tahun 1761, kerana beliau mengabdikan hidupnya untuk meningkatkan kejituan jam-jamnya. Ciptaan jam H5-nya cuma mengalami ralat kurang 5 saat sepanjang 10 minggu.
Keterujaan terhadap jam bandul telah menarik perhatian para pereka, sehingga menyebabkan resulting in a bertambahnya kepelbagaian bentuk jam di dunia, terutamanya jam besar berdiri yang dicipta untuk menempatkan bandul dan sawat jam. Penghargaan diberikan kepada tukang jam Inggeris, William Clement kerana memajukan bentuk jam ini sekitar tahun 1670–71. Pada masa yang sama, kulit jam juga semakin banyak diperbuat daripada kayu manakala muka jam menggunakan enamel dan tembikar berlukis tangan.

Jam perpuluhan Perancis dari zamanRevolusi Perancis
   Pada 17 November 1797, Eli Terry menerima paten pertamanya untuk satu ciptaan jam. Terry dikenali sebagai pengasas industri pertukangan jam Amerika Syarikat.
   Tukang jam Scotland, Alexander Bain, mempatenkan ciptaan jam elektrik pada tahun 1840. Pegas utama jam elektrik dikunci dengan motor elektrik atau elektromagnet dan angker. Pada tahun 1841, beliau mempatenkan bandul elektromagnet pertama.
   Perkembangan elektronik pada abad ke-20 menghasilkan jenis-jenis jam yang langsung tiada sawat jam, sebaliknya waktu dirakam dengan cara-cara lain seperti getaran garpu tala, kelakuan hablur kuarza atau getaran kuantum atom. Jam mekanik pun kebanyakannya dijana oleh bateri.




PIawaI maSa







(KerJa kumpUlan)


  
Kumpulan kami yang terdiri daripada lima orang iaitu Chandra,Roslin,Ardian,Yon dan Izam telah menghasilkan satu model jam matahari mengikut buah fikiran kami.Alatan yang digunakan adalah ketas A4,dan sebatang lilin.Cara pengukuran masa diambil mengikut panjang bayang-bayang lilin apabila terkena dengan pancaran cahaya iaitu cahaya matahari.Tepat pada jam 12 tapak kaki kita yang akan menjadi bayang-bayang.Semakin cahaya menegak dengan lilin tersebut semakin pendek bayang-bayang lilin tersebut,iaitu pada waktu tengahari.Pada waktu pagi dan petang ,iaitu semasa matahari terbit dan tenggelam bayang-bayang lilin akan semakin memanjang.Cara ini dapat digunakan untuk mengukur masa iaitu pagi,petang atau tengahari.Satu kelemahan cara ini ialah kita tidak dapat mengukur masa dengan tepat iaitu kita tidak dapat memberikan waktu yang sebenarnya malah hanya dapat menganggar.Di bawah merupakan model ciptaan jam matahari kami.



PemBentangan kUmpulan kamI






 Takrifan rasmi SI untuk saat adalah seperti berikut:Saat adalah tempoh 9,192,631,770 tempoh sinaran yang berlaku akibat peralihan antara antara dua tahap stabil bagi keadaan asas atom caesium 133pada suhu 0 Kelvin.


Unit masa lazim
Unit
Saiz
Nota
Nanosaat
1/1,000,000,000 saat
Mikrosaat
10−6 saat
Milisaat
1/1,000 saat
Saat
SI unit asas
Minit
60 saat
Jam
60 minit
Hari
24 jam
Minggu
7 hari
Dua minggu
14 hari; 2 minggu
Bulan
28 ke 31 hari
Suku
3 bulan
Tahun
12 bulan
Tahun
52 minggu
anggaran
Tahun lazim
365 hari
Tahun lompat
366 hari
Tahun tropikal
365.24219 hari
Purata
Tahun Gregory
365.2425 hari
Purata
Olympiad
4 tahun
Lustrum
5 tahun
Dekad
10 tahun
Mata
20 tahun
Generasi
25 tahun
anggaran
Abad
100 tahun
Milenia
1,000 tahun
  

Penukaran unit – unit yang terlibat dalam masa ialah seperti berikut :
              
             
                X60                           X60                        X60       
<--------
 <--------    <------saat                         minit                      jam                   hari

No comments:

Post a Comment