Tuesday, January 25, 2011

AlataN UkuraN MaSa

Salah satu daripada pelbagai alatan yang telah dicipta untuk mengukur masa. kajian dari alatan ini dipanggil horologi.
Suatu alatan Mesir bertarikh 1500 SM, mempunyai bentuk lengkungan segi-T yang sama, bagi mengukur laluan masa dari bayang-bayang yang dibentuk oleh palang silang pada hukum tak-linear. T ini telah diarahkan ke arah timur pada waktu pagi. Pada tengah hari, alatan ini dipusing supaya ia akan membentuk bayang-bayangnya pada arah petang.
Satu jam matahari menggunakan paku bayang untuk membentuk bayang-bayang pada penanda set yang telah ditentu ukurkan kepada jam. Kedudukan bayang-bayang menunjukkan jam dalam masa tempatan. Pliny si Elder merekodkan jam matahari pertama di Rom telah dirampas dari Catania, Sicily (264 SM), yang memberi masa yang tidak betul untuk seabad, hingga penunjuk sesuai untuk latitud dari Rom telah digunakan (164 SM). Waktu tengah hari merupakan peristiwa yang akan ditanda oleh masa ketika bayang-bayang adalah yang terpendek pada jam matahari. Ini telah digunakan di Rom untuk pengadilan apabila mahkamah dibuka; peguam harus berada di mahkamah mengikut masa tersebut.



Alatan penyimpan masa paling tepat dari dunia purba adalah jam air atau clepsydra, pertama dijumpai di Mesir. Alatan ini akan digunakan untuk mengukur jam walaupun pada waktu malam, tetapi memerlukan penyimpan masa manual untuk menambah aliran air.

Jam kaca menggunakan aliran pasir untuk mengukur aliran masa. Perjalanan jam di laut telah ditanda oleh loceng, dan menandakan masa (lihat loceng kapal). Jam telah ditanda oleh loceng di biara baik juga di laut.
Batang kemenyan dan lilin lazimnya digunakan untuk mengukur masa di kuil dan gereja seluruh dunia. Jam air, dan kemudian, jam mekanikal, telah digunakan untuk menandakan peristiwa di biara pada Zaman Pertengahan. Richard dari Wallingford (1292–1336), ketua rahib lelaki dari biara St Alban, terkenalnya membina satu jam mekanikal sebagai model sawat jam astronomikal sekitar 1330.
Alatan paling lazim pada kehidupan seharian adalah jam, untuk tempoh kurang daripada sehari, dan kalendar, untuk tempoh lebih sehari. Jam boleh dibahagikan dari jam tangan, kepada aneka yang lebih menarik seperti Jam dari Panjang Sekarang. Mereka boleh dibentuk oleh beraneka sebab, termasuk graviti, spring, dan beraneka bentuk kuasa eletrik, dan dikawal oleh beraneka macam seperti satu pendulum. Terdapat juga pelbagai kalendar, contohnya Kalendar Bulan dan Kalendar Suria, walaupun Kalendar Gregory paling lazim digunakan.

No comments:

Post a Comment